Què estàs cercant?
Potser busques…
Activitat gratuïta sense inscripció prèvia
Observacions Situades de l’equip de Sala del Santa Mònica es trobaran instal·lades, a través d’adhesius petits, menors, a llocs molt improbables del centre per fer públic les seves pròpies observacions específiques.
A través de les Observacions Situades, fent ús de metodologies etnogràfiques, d’invisibilitat i d’observació, l’equip de Sala del Santa Mònica ha recollit durant els mesos de febrer i març les seves percepcions espontànies sobre una o més persones del públic del Santa Mònica, l’esp
ai específic d’aquesta observació, amb les seves sensacions i situacions experimentades per una molt específica part de la gran audiència del centre. L'exercici d'Observació, ve de la feina de Bennaton a ERRO Grup, a partir del 2007, també a la seva tesi, “Teatre de Situacions” (2020) en l'àmbit acadèmic, però que ara, i sempre, va guanyant altres rumbs, ampliacions i expandint, per les experiències fetes al Gremi d’Espais en les activitats al Santa Mònica durant les temporades 2022/2023 i 2023/2024. Finalment, però no menys important, tot i ser un exercici performatiu i performàtic, no ho difonem com a performance, és tot al contrari. O almenys intenta ser el contrari, ja que és més un estudi previ a una performance. Una investigació preperformativa. D’aquesta manera, algunes observacions de l’equip de Sala del Santa Mònica seran instal·lades, a través d’adhesius petits, menors, a llocs molt improbables del centre per fer públic les seves pròpies observacions específiques, però especialment, per revelar aquestes llocs, a vegades menors, com a llocs públics del centre a més dels seus espais expositius. És important mencionar que aquesta activitat també està integrada en un taller amb el mateix equip sobre tècniques de presencialitat a dur a terme a les visites guiades realitzades per l’equip aquest centre d’arts.
EntreActes pressuposa propostes en estat de prototipatge, intervencions, accions improvisades, frontereres, o situacions meticulosament plantejades, arts vives experimentals, liminars, precàries, mínimes, fràgils, menors, per a ser realitzades en espais buits, o millor dit, per a ser experimentades en escenaris expositius en estat de desmuntatge i muntatge. Aquest prototip desenvolupat pel Gremi d’Espais (Anna Solanilla, Cris Candela i Pedro Bennaton), els EntreActes amb les seves edicions, poden ser dos, tres, o més accions/intervencions/situacions connectades o no entre si que es desenvolupin durant una part del temps, i espais, entre exposicions.
Les Observacions Situades és un prototip performatiu de metodologia de visites i estudis d’espais, una activitat performativa de recerca d'espai fet de diferents maneres a l’interior i exterior del Santa Mònica des del setembre de 2022 fins ara. Finalment, però no menys important, tot i ser un exercici performatiu i performàtic, no ho difonem com a performance, és tot al contrari. O almenys intenta ser el contrari, ja que és més un estudi previ a una performance. Una investigació preperformativa.
El focus que configura la transmedialitat i el desplaçament del Gremi d’Espais, en termes generals, es situa entre la performance, les metodologies etnogràfiques i els dispositius analògics i digitals. L’objectiu principal del gremi durant aquests mesos de residencia és desenvolupar i experimentar amb la practica del “site visit methodology” (Internacional Situacionista; Hal Foster; Lawrenz, Keiser i Lavoie; Ulf Hannerz; Ricardo Basbaum), desplegant variacions d'observació i simultàniament possibilitar les situacions/dispositius que experimentin en relació a com es reconeix l'edifici del Santa Mònica i voltants.
Els conceptes de site-specific i/o site-specificity, de Miwon Kwon, proposen deixar que l’espai intervingui directament en els resultats d’una investigació i creació de situacions artístiques. Les propostes de les Observacions Situades tenen com a eix principal els desplaçaments físics i visuals a partir de les observacions etnogràfiques, per orientar la imaginació crítica a la concepció de dispositius i activadors dels mateixos, mitjançant estratègies performatives i instal·latives de tot tipus.
Activitat en el marc d'EntreActes#2, el programa de propostes, prototips i processos que emergeixen durant el període d'entre exposicions, impulsat pel Gremi d’Espais del Santa Mònica.
A càrrec del Gremi d’Espais 23/24.
Amb la participació de Pedro Bennaton, Gremi d’Espais i la col·laboració de l’equip de sala del Santa Mònica.
Pedro Bennaton: resident i treballant a Barcelona des del 2018, és Doctor en Teatre i cofundador d'ERRO Grupo el 2001, a Florianópolis - Brasil. Director, investigador, dramaturg i actor, Bennaton té experiència en Arts i Teatre, amb èmfasi en Intervenció i Actuació Urbana, treballant principalment en els següents temes: teatre de carrer, espai urbà, participació, invasió, observació, invisibilitat i desplaçament. Des del 2021, Bennaton participa com a professor convidat a les Jornades d'Investigació Artística de la Universitat de Fontys, i des del 2022 és artista resident al centre d'arts Santa Mònica, Barcelona.
Idioma: català