Què estàs cercant?
Potser busques…
Activitat gratuïta sense inscripció prèvia
Entre 2022 i 2023, el Gremi d'Espais ha observat que a Santa Mònica entre els períodes d'interval entre exposicions es continuen fent activitats públiques, i té obertes les seves portes perquè els processos de canvi de cicle es visquin com una fase o part del sentit del centre i de la direcció de curadoria del mateix. Un període entre exposicions que anomenem “EntreActe”.
Aquesta activitat d’entrevistes al carrer sobre l'entrada del Santa Mònica, realitzada el desembre de 2023, els EntreActes: estudis sobre una porta, intenten investigar el que hi ha entre l'exterior i l’interior, justament l'entre, entre l'espai que emana l'ambient de l'entre, convidem a entrar, endinsar-se, però també a estar entre, entre el que era i el que pot ser.
En el teatre, l'entreacte és definit en una representació dramàtica com un intermedi, una interrupció entre les parts d'una obra. En els entreactes dels teatres, més específicament en les antigues representacions dramàtiques, l'intermedi (el ball, els números de comèdia, el sainet, etc.) havia de ser una acció diferent d’aquella que estava representada a l'escenari, tant estèticament com relacionalment, i especialment sense cap necessitat tècnica i espacial, perquè justament la tècnica estava preparant l'escenari per al pròxim acte. Això comportava que, per dir-ho d’alguna manera, el fet que succeïa a l’escenari passava en un lloc secundari. Això resulta interessant ja que, en certa forma, la relació d'expressió i escolta entre artista i espai es torna més horitzontal.
Aquest canvi de perspectiva de l’EntreActes, durant el qual el fet artístic i la realitat quotidiana de l'espai on es realitza ens interessa, perquè ens acosta a una organització més empàtica i horitzontal, on totes les habitants d'un espai es comprometen a expressar-se i escoltar-se en igualtat de condicions, fomentant l'escolta activa dels espectadors i augmentant l'escolta i l'empatia de l’artista, fet que agradaria investigar i enllaçar amb els dispositius de les Observacions Situades, El Salta de la Fera, Ascensor Social, Lift-Leaks, ja desenvolupades pel gremi durant l’anterior residència.
L’artista resident del Santa Mònica, Pedro Bennaton, del Gremi d'Espais, proposa aquest prototip EntreActes: estudis sobre una porta per donar un sentit unitari a un seguit d’intervencions i accions experimentals, que puguin desplegar-se entre aquests períodes i espai específics. Aquest estudi sobre la porta organitza per mitjà d’una instal·lació sonora les entrevistes realitzades al carrer, sobre la forma i la qualitat de l’entrada del centre per experimentar amb altres formats i mirades dins d’un mateix centre, d’una mateixa porta.
Activitat en el marc d’EntreActes, el programa d’accions i activacions experimentals durant el període entre exposicions, impulsat pel Gremi d’Espais del Santa Mònica.
Amb la participació de l’actriu Luana Raiter i l’actor Miguel Valenzuela. Text: Pedro Bennaton
Pedro Bennaton: Resident i treballant a Barcelona, des del 2018, nascut a Londres, doctor en Teatre, cofundador d'ERRO Grupo el 2001, a Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. És director, investigador, dramaturg i actor, amb experiència en Arts i Teatre, i èmfasi en la Intervenció i l'Actuació Urbana, treballant principalment en els següents temes: teatre de carrer, espai urbà, participació, invasió, observació, invisibilitat i desplaçament. Des del 2021 participa com a professor convidat a les Jornades d'Investigació Artística de la Universitat de Fontys, i des del 2022 és artista resident al centre d'arts Santa Mònica, Barcelona.